fredag 14 maj 2010

Japaner, japaner, japaner...

Bilbeståndet i den norska stad där jag för tillfället är bosatt kan närmast liknas vid en sengångare. Många av bilarna som rullar där borde för länge sedan vara utrotade, men p.g.a. avsaknad av naturliga fiender (d.v.s. vägsalt) lever de och har hälsan än idag, till stor glädje för oss bilfanatiker.
Idag bjuder jag på två av Toyotas modeller, den ena tämligen bortglömd, den andra inte det minsta.
Den bortglömda modellen är en Cressida coupe av första generation (tillverkad mellan 1977 och -80). Cressida var en lyxig mellanklassvagn med alla moderna bekvämligheter och en, i sann tidstypisk anda, mycket USA-inspirerad design. Just USA-marknaden var också "hemmamarknad" för såväl alla generationer av denna modell såväl som det efterföljande märket som denna bil indirekt var med och startade; Lexus.
Den inte-det-minsta bortglömda modellen kräver egentligen ingen introduktion. Tillverkad i över 40 år och i över 35 miljoner exemplar är det en sann ikon; Corollan.
Bilen på bilderna är av generation 3, vilken tillverkades 1974-79. Jag ber om ursäkt för den usla kvaliteten på bilderna, då de togs med en risig mobilkamera i mörker. Dessvärre återges inte heller den typiska sjuttiotalsfärgen vilken pryder bilen; varmt gul. Bilderna gör det också lätt att missa de oerhört eleganta navkapslarna!

2 kommentarer:

  1. Hei Felix!
    Meget interessant å lese om Cressida og Corolla fra 70-tallet!
    Jeg har en Suzuki Carry fra 80tallet med tilhørende trailer, kan sende bilder om det er interessant! Såvidt jeg vet ble aldri denne bilen solgt i Sverige!
    Mvh Svein Sørensen
    svein_sorensen@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Cressidan var ju riktigt snygg! Jag har nog aldrig sett den som coupé, utan bara den mindre linjesköna "adventskalendern". Japansk bildesign när den var som bäst!

    SvaraRadera