torsdag 2 december 2010

En bedagad Plyma

När termometern visar på tolv minusgrader och marken är täckt av i alla fall ett par centimeter snö, så är det vad vi brukar kalla lågsäsong för bilintresserade. Så, om man har en blogg som handlar om bilar, vad göra för att få ihop material? Svar: man tittar bakåt. Mer specifikt så plockar man fram sin gamla mobiltelefon och tittar igenom bildmaterialet som, halvt bortglömt, ligger däri.
När jag gjorde just detta så fann jag två bilder som knyter an till mitt tidigare inlägg om Plymouth Valiant. Jag hittade alltså ytterligare bilder på -just det- en Plymouth Valiant. Denna dock nyare, och betydligt mer patinerad än den förra.

Denna karossmodell ersatte den som jag tidigare berört, och den tidigare ganska djärva karossen blev nu betydligt mer slätstruken -hörde jag till och med tråkigare?
Bilen på bilderna är en svensksåld -68 med endast 4 ägare, vilket brukar borga för gott bruksskick, men så icke här. Varför? En förklaring står att finna i bakrutan; en dekal med texten Nasco Yankees. För er som inte är så bevandrade i den västgötska raggarkulturen kan jag upplysa om att Nasco Yankees är en förening för män och kvinnor som har gemensamt en förkärlek för amerikanska bilar, sydstatsflaggor, starksprit och Eddie Meduza. Denna har sitt säte i Falköping, där även bilderna togs.
Det finns ett antal ord och slogans som, så snart de landat på en bil, har kapacitet att öka slitaget nästan oändligt mycket. Nasco Yankees är en sådan, så även "Bevara raggarkulturen - kulturminne", "Förbjud sportradion", "Det föds en parkeringsvakt varje dag. Använd P-piller" och den numera ganska föråldrade "Kör som polisen; En i framsätet, sex i baksätet". Just den sistnämnda ser man emellanåt, men ingen tycks komma ihåg den polisiära sexskandalen som den sprang ur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar