onsdag 14 september 2011

Några sista minuten-köptips

Det börjar dra ihop sig till den årliga Träffpunkt 80 på Grytsbergs säteri i natursköna Sörmland. Förra året bjöd på vackert väder och god uppslutning, trots att träffen var förlagd till valdagen. Som den sanna demokrat och tillika bilnörd jag är såg jag förstås till att förtidsrösta för att kunna deltaga. Ett referat från i fjol återfinns här.

Nå, åter till nutiden. Om man vill deltaga men saknar lämpligt färdmedel så börjar det alltså brinna i knutarna, men misströsta inte ty jag har samlat några säljesannonser för fordon som pryder sin plats på gräsmattorna! Årets tema är eftermarknadstillbehör, men det struntar jag fullkomligt i och presenterar ett antal bilar i lagom originalskick. Helt utan inbördes ordning presenterar jag listan:

1. Saab 900 GL

Om man vill ha en fin Saab 900 är det hög tid att slå till nu. De pensionärskörda enägarbilarna börjar sina, men här har vi en fin -84 med den trubbiga nosen. Dessutom utrustad med 5-växlad låda vilken gör landsvägskörningen behagligare. Blå exteriör, blå plysch, originalstereo och sommardäck på original aluminiumfälgar i minilite-design. Får man dessutom med navkapslarna till plåtfälgarna så är det inget att orda om!

2. Peugeot 505 GTI

Jag vet inte varför, men det är tunnsått med Peugeot 505 på Blocket. Kanske detta beror på att ägarna inte vill göra sig av med bilarna, kanske är det för att det finns så få kvar. Här har vi i alla fall ett exemplar, dessutom ett välutrustat sådant med såväl automatlåda som AC (vilket dock inte fungerar). Den är långmilad, men verkar ändå vara i ett prydligt skick och den har liksom Saaben de ursprungliga aluminiumfälgarna.

3. Mercedes E200

En modell som är lite för ny för att ännu ha fått klassikerstatus, men här har vi ett exemplar som har alla förutsättningar för att bli ett ompysslat entusiastfordon; gubbgrå, relativt lågmilad och ännu en gång med de ursprungliga navkapslarna.

4. Citroën CX 25 TRI

En modell som är ännu ovanligare än Peugeoten; Citroën CX Break (vars etymologi vi tidigare utrett). Vit och med vita navkapslar så kommer denna smälta in finfint på finbilsparkeringen.

5. Jaguar XJS

Tillhör du dem som tycker att en hobbybil ska ha två dörrar och sportiga ambitioner? Tillåt mig presentera Jaguar XJS, dessutom till ett ganska förmånligt pris. Detta p.g.a. att bilen är högerstyrd, vilket av vissa anses vara fel sida medan andra, främst anglofiler och lantbrevbärare föredrar. Denna saknar dessutom den lynniga 5,3-liters V12:an och har istället den betydligt lättare (och snålare) 3,6-liters raka sexan.

Bilder tagna från Blocket. Om du innehar upphovsrätten till någon av dem och motsätter dig publicering här, kontakta mig.

8 kommentarer:

  1. Bra med lite tips! Peugeoten har jag suktat lite efter. En Saab 900 är jag sugen på men jag är lite petig så jag vill helst ha en innan -84 för den har snyggare grill tycker jag. Synd att inte Turbon du tipsat om tidigare finns kvar på Blocket.

    Tyvärr har vi haft en del utgifter på senare tid annars skulle jag helt klart desperatköpa någon av de två Citroën Visa som finns på Blocket just nu. En 86:a Uppsala för 6000 och en kalasfin 82:a i Malmö för bara 4500 spänn!

    Hoppas vi ses på söndag!

    SvaraRadera
  2. Som Saabnörd måste jag förresten påpeka att plåtfälgarna på 900:an har fel fason. De är till en tidigare årsmodell, 79-81 tror jag.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle satsa på 505:an! Fransk åkkomfort och enligt mig är det en riktigt stilig vagn.

    SvaraRadera
  4. Bilspanaren: Och det lär finnas viss prutmån på gamla Visor dessutom. Helst vill man ju ha en tidig, med den truliga uppsynen. Och i fälgfrågan litar jag blint på dig.

    Hellberg: Jag håller med, men helst hade jag nog väntat på en mer lågmilad.

    SvaraRadera
  5. Dessvärre kommer jag inte ifrån till T80, men nästa år så... Då ska jag även försöka komma iväg till Ulva kvarn någon tisdag.

    SvaraRadera
  6. Jag måste också ställa in mitt T80-besök då jag pajat glasögonen och mina gamla inte gör det så kul att köra bil... Får satsa på nästa år jag också.

    Ulva måste du absolut ta dig till, enormt mycket bilar när vädret är fint. Min bil brukar vara enda Porschen där förutom nån gång ibland då en sjukt fin 356:a är där.

    SvaraRadera
  7. Ska man vara petig så är det vitlackerade lm-fälgar på CX Break:en och inte navkapslar. Fälgarna är original men är silverfärgade från början.

    SvaraRadera
  8. Och petig ska man vara! Tack för klargörandet.

    SvaraRadera