lördag 10 september 2011

Perfekt pendling

Man upphör aldrig att förvånas, heter det ju, och i torsdags kväll blev jag påmind om detta. På ett sätt blev jag dubbelt överraskad, eftersom personen som överraskade mig var...jag själv. Det som hände var att jag fick ett infall att ta Porschen till jobbet dagen därpå, och överraskningsmomentet bestod i att jag, som inte ser mig själv som den spontana typen, följde mitt infall. Så fredagens morgonbestyr fick klaras undan lite snabbare än vanligt för att jag skulle ha tid att rangera om bilarna och plocka fram det tyska fullblodet ur garaget.

Själva resan bjöd inte på något särskilt att rapportera, förutom att jag (som alltid) mådde som en prins bakom ratten. Men mitt val av transportmedel fick en effekt som sträckte sig långt vidare än bara tiden för resan; Hela dagen fick ett romantiskt platinmetallicfärgat skimmer kring sig, trots regnskurar av apokalyptiska mått.
Hemfärden styrdes längs den natursköna roslagsvägen, i solsken men med en himmel inte fri från dramatiska regntunga skyar och med bra musik i stereon.

Jag kanske slår in öppna dörrar här, men jag tror mig vara någonting på spåren. Det är svårt att hitta tid till att lufta sin entusiastbil, så detta inlägg är ingenting annat än ett upprop; Ta den till jobbet någon gång ibland! Ge den lite motion samtidigt som du förgyller en arbetsdag, i mitt fall en fredag, eller varför inte en mulen tisdag? Vägen till jobbet blir roligare och väl där, om du känner dig lite däven innan lunch, så räcker det med att sticka ner handen i fickan och känna nyckeln och fyllas av glädje över att din ögonsten står på parkeringen. Jag kommer definitivt göra detta fler gånger.

15 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med! Håll koll på försäkringsvillkoren bara om Du har någon form av hobbyförsäkring.

    SvaraRadera
  2. Ett gott råd! Själv fick jag en bra deal på vanlig helförsäkring, så jag får använda bilen som jag vill. Man får väl förena hemfärden med en nöjestur så kanske man kommer undan med det även med hobbyförsäkring?

    SvaraRadera
  3. Helt rätt! Nu åker jag sällan bil till jobbet då jag är inbiten året-runt-cyklare, men jag vill inte begränsas i min användning av bilen så jag kör också med vanlig helförsäkring. Jag gissar dock att den är betydligt lägre än för en Porsche...

    SvaraRadera
  4. Jag skulle gärna ha cykelavstånd till jobbet (jag hävdar att cykeln är ett av de bästa transportmedlen som uppfunnits), men som det ser ut nu har jag 5,5 mil enkel väg. Försäkringspremien för Porschen är inte så hög som man kan tro, 2900 per helår med max körsträcka 500 mil. Förmodligen kommer den sjunka ytterligare nästa år när bilen blir veteran. Men din 164 ligger nog ännu lägre, i och för sig.

    SvaraRadera
  5. Hmm, cykla till Alvik från Fredhäll för att hämta bilen och sen köra in till Kungsholmsgatan (inkl 20.- i trängselskatt) och betala parkeringsavgift hela dagen bara för att, det låter som en utmärkt idé!

    SvaraRadera
  6. I din situation torde det enda raka vara att byta jobb till något längre ut från stan.

    SvaraRadera
  7. Man ska inte ha fler bilar än en! Då blir ju alltid nån stående...

    Lite OT men ändå, ska du till T80?

    SvaraRadera
  8. Nej det var då ingen oskälig försäkringsavgift! Min ligger väl runt 2000 så det är ju ingen stor skillnad. Jag tror faktiskt jag betalade 164 kr i månaden ett tag men det är några kronor mer nu.

    Och lite OT här också, kan du lämna lillkillen ett tag och komma till T80?

    SvaraRadera
  9. Johan: Du har så rätt, men mina nerver kräver en extra bil som tål vägsalt på utsidan och barnkräks på insidan.
    Spanar'n: Tur att den logiken inte tillämpas överallt, 911 kr per månad hade blivit lite väl dyrt. Fast å andra sidan hade jag kommit undan med 95 kr för den andra bilen, så det kanske hade jämnat ut sig.

    Jag hade gärna kommit till T80, inte minst med tanke på hur trevligt det var i fjol! Och detta trots att jag då ännu inte hunnit hämta hem Porschen från Göteborg och därför fick köra bruksbil. Dock ska jag till Frankfurtmässan den helgen, så jag kommer inte vara hemma. Men nästa år, då jäklar! Kanske t.o.m. i karavan med Uppsalaborna?

    SvaraRadera
  10. Då får vi sikta på nästa år. Jag får se till att ha en passande bil till dess bara, troligtvis inte en Porsche men åtminstone en från rätt årtionde.

    Jag antar att en rapport från Frankfurt kommer här så småningom.

    SvaraRadera
  11. Håll uppsikt här så kanske du kan få dig lite tips på transportmedel!

    Och en rapport kommer, var så säker!

    SvaraRadera
  12. Bilar är till för att köras =)

    Kör min bil dagligen maj-september, utan pardon.

    912

    SvaraRadera
  13. Kan dom inte flytta Frankfurtmässan så att den inte krockar med T80? Kul att du ska dit! I jobbet eller på eget bevåg?

    SvaraRadera
  14. Det slog mig precis att det inte alls krockar, T80 är ju nu på söndag och jag ska inte till Frankfurt förrän nästa helg. Eventuellt kan jag komma loss, men det hänger lite på pôjken.

    Vi är ett gäng herrar i olika åldrar som brukar åka till Frankfurtmässan.

    SvaraRadera