onsdag 28 december 2011

Ratt ska vara ratt

En vis människa myntade en gång aforismen "när fan blir gammal blir han religiös", och visst ligger det någonting i detta. I mitt fall tog sig åldrandet uttryck i att jag en dag tänkte; "Borde man inte byta ratten i Porschen till en original?" Jag, som för bara ett år sedan tyckte att den ursprungliga ratten i min bil var bland det fulaste som någonsin monterats, gjorde alltså en kovändning.

350 mm Momo Prototipo

Jag fick med den från fabrik monterade ratten vid köpet av min bil, men skicket på denna lämnade en hel del övrigt att önska. Sliten och med spruckna sömmar förde den tankarna till en uteliggares skodon snarare än manöverorgan till en sportbil. Lyckligtvis satt en bilskrot utanför Västerås på en likadan ratt, emedan i mycket bättre skick, och genom inte helt subtila påtryckningar på min kära fru landade denna under årets julgran.

Standardratt med prålig mitt

Nu i mellandagarna är jag gräsänkling och passade alltså på att få lite tid i garaget. Bytet var precis så enkelt som man kan tro. Eftersom den tidigare monterade klassiska Momo Prototipon är 3 cm mindre i diameter än standardratten tvingas man vrida hastighetsmätaren för att kunna se en användbar del av skalan. Även detta åtgärdade jag så nu slipper fler människor ställa frågor om det.

Standardratt utan prålig mitt

Nästa fråga att ta ställning till är huruvida jag ska vara originalspecifikationen trogen och montera rattcentrumet med Porschevapnet i fullfärg eller om jag ska välja det mer återhållna alternativet med vapnet präglat i plasten. Just nu gillar jag det sistnämnda bäst, men i takt med att jag blir äldre kanske jag vill återställa bilen som den såg ut när den rullade av bandet i Stuttgart. Konstigare saker har ju bevisligen hänt.

12 kommentarer:

  1. Pråliga originalet tycker jag är snyggast, men det är jag det...

    SvaraRadera
  2. Nu blev ju bilden på det helsvarta alternativet lite ofördelaktigt då den togs med blixt, men jag tycker du ska köra på det så slipper du bli helgammal direkt...

    SvaraRadera
  3. Jag var tvungen att ta bilderna med telefonen, så de blev inget vidare. Jag låter den helsvarta sitta kvar för tillfället, eftersom det är det mest bekväma alternativet...

    SvaraRadera
  4. Asså, den pråliga är väl inte original? Inte 1982 i alla fall. Samtliga rattar i de broschyrer jag har från tiden opråliga. Kan det vara så att nån tidigare ägare varit framme med lite färg? Dessutom så är den pråliga ful. Tänk på att det är en tysk, stram industriprodukt, ingen tramsig Ferrari ritad av en femåring.

    SvaraRadera
  5. Jag var också osäker på om den är original. Det ser inte ut som något hemmafix, men man vet ju aldrig. Jag tror mig ha sett de rattcentrumen någonstans, men jag ska låta det vara osagt om det var just -82:or.
    Och jag håller med dig om att det ska vara prålfritt...

    SvaraRadera
  6. Det bör tilläggas att det inte bara är vapnet som är färglagt, utan det är ett metallvapen inpressat i ratten.

    SvaraRadera
  7. Undras om det kanske fanns som tillval ändå? Har du hela M-listan för din bil? Jag har sett såna rattar i sena 3.2:or och turbosar men tänkt att det varit nån som klämt dit i efterhand. Detta bör utredas.

    SvaraRadera
  8. Om de sitter i en 3,2:a så borde den vara eftermonterad, eftersom de hade den fyrekrade ratten som standard (undantaget de första årsmodellerna). Gissningsvis så är det något slags originaltillbehör, men Google ger ingen klarhet.

    SvaraRadera
  9. Hm, mystiken tätnar. Kanske läge att slänga ut en fråga på ib.com?

    SvaraRadera
  10. Ja, såg det. Då var den saken utredd!

    SvaraRadera
  11. Gillar orginalratten bäst... Du vill inte sälja den ratten med dåliga sömmar?... har nämligen samma längtan tillbaka till orginalet..:) Hör av dig i sånnt fall... Jonas.sundin82@gmail.com

    SvaraRadera