tisdag 5 februari 2013

Blazin' through winter

Jag tror inte jag är ensam om att, vid varje omslag i vädret börja kolla på Blocket efter en bil som bättre lämpar sig för uppgiften att agera transport under rådande väglag. Är det sommar så letas det billig cabriolet, är det halt så letas det fyrhjulsdrift och så vidare. I mitt fall handlar det aldrig om en allvarligt menad ansats att byta bil, utan endast om tankeexperiment och tidsfördriv. Oavsett anledning så händer samma sak förstås också under vintern, och det kan knappast ha undgått någon att vintern i södra Sverige hittills har varit extra vintrig. Alltså har de senaste månaderna blocketannons efter blocketannons plöjts på jakt efter en slitstark bil med fyrhjulsdrift, bra värme och gärna lite högre markfrigång. Helst också en som inte är så fin att man måste vara rädd om den. En Subaru Outback till exempel? Eller en Lada Niva? Eller varför inte en Audi Quattro? Vilken är egentligen den bästa vinterbilen?

Så en dag, på väg med sonen på den vanliga turen till köpcentret, dök den upp. Eller dyka upp räcker inte riktigt till, uppenbarade sig är nog mer passande. Vinterbilen. Bakom en ganska stor snödriva syntes den. En Chevrolet Blazer från 1988, en s.k. K5. Upphissad högt i skyn och på monstruöst stora hjul påminde den inte så lite om en av min barndoms leksaksbilar; Majorettes "Gator Baiter".



Med få ändringar under skalet och några fler utanpå, tillverkades denna modell av Blazer mellan åren 1973-91. Motoralternativen varierade något under åren, men det vanligaste torde vara den 5,7 liter stora V8:an och det är även den motor som återfinns under huven, långt där uppe, på detta exemplar.


Faktiskt så var just denna bil till salu strax efter det att bilderna tagits, men nu är annonsen borta. Måhända har någon gjort slag i saken och skaffat en lämplig vinterbil till nästa säsong. Priset som begärdes var om jag inte missminner mig 70 eller 80 000 kr, vilket ändå måste betyda ett skäligt kilopris.

I jämförelse med Passaten blir storleken tydlig.

Denna bild togs stående upprätt med kameran i "normal" position. Om man ska bli påkörd så finns det nog bättre bilar att rekommendera.
Namnet Blazer har använts på ett antal olika SUV:ar från GM genom åren, inte sällan på flera olika samtidigt. Detta är dock den s.k. full size-Blazern och i mitt tycke den enda som är värd att ha. Ska de' va så ska de' va, om man säger. Personligen hade jag dock föredragit en i fint originalskick med 6,2-litersdieseln, men då hade ju ett av mina egna kriterier, dessutom kanske det viktigaste, för en bra vinterbil inte varit uppfyllt, det att en vinterbil inte skall vara så fin att man inte vågar riskera den på saltade vägar. Aldrig får man vara nöjd, inte ens när man dagdrömmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar